Elk jaar starten er wereldwijd duizenden projecten die gebruik maken van spoorbielzen. Kunst, speeltoestellen, meubels, huizen… Je kunt het zo gek niet bedenken. Maar een heel kunstcentrum gemaakt van spoorbielzen? Dat hadden wij ook nog niet eerder gezien. 

De architecten van BIG wonnen een prijsvraag waarin ze een kunstcentrum in Utah moesten renoveren. Ze kwamen met het voorstel om het gebouw te maken van spoorbielzen en oud timmerhout, die teruggewonnen zijn uit Great Salt Lake.

Kimbal art centre

Het nieuwe KIimball Art Center werd voorgesteld door BIG-Bjarke Ingels Group. Het gebouw bestaat helemaal uit massieve gestapelde houten elementen, die afkomstig zijn uit gebruikte spoorbielzen van het Great Salt Lake. Het hele project bestaat uit duurzame en groene materialen, zoals de wenteltrap, tentoonstellingsruimten, het restaurant en het terras.

Kimbal art centre

BIG Founder & Partner Bjarke Ingels: “De rauwe charme van Park City en het Kimball Art Centre vormen een eigen cultuur. Ze hebben de boodschap dat een oude industrie ten einde is en er nu ruimte is voor cultuur en vrije tijd. Met ons ontwerp voor het nieuwe Kimball Art Center willen we deze traditie voortzetten.  We maken een rauw ruim raamwerk voor de kunstenaars van Park City. Door gebruik te maken van de constructietechniek van de oude mijnen en de spoorbielzen van de spoorwegen die al tientallen jaren in het Great Salt Lake hebben gelegen, maak je gebruik van een traditionele techniek om een zeer eigentijdse expressie te krijgen.”

Kimbal art centre