Spoorbielzen

Bent u op zoek naar eiken spoorbielzen? Dan bent u bij Platenburg Spoorwerken B.V. op het juiste spoor. Wij leveren eiken spoorbielzen van goede kwaliteit aan bedrijven en particulieren. Omdat we dagelijks op verschillende projecten in Nederland werkzaam zijn kunnen wij direct de mooiste bielzen voor u selecteren. De spoorbielzen worden ontdaan van ijzer en gebundeld. Desgewenst kunnen wij de bielzen voor u opmaat zagen. Ook kunnen wij de bielzen bij u thuis bezorgen.

De spoorbielzen zijn gesorteerd op rechtheid, en van A-kwaliteit. De bielzen komen uit Nederland en omdat ze in de spoorballast ( grove grind ) hebben gelegen en niet in het zand zijn ze erg schoon.

Afmetingen

De spoorbielzen zijn 2600 mm lang, 150 mm hoog en 260 mm breed. Ze wegen ongeveer 80 kg per stuk.

De bielzen worden per hele lengte verkocht of op de door u gewenste lengte afgekort. Ook verkopen wij stapelblokken van 50 cm en 85 cm en wisselhouten, dit zijn spoorbielzen met een lengte van 3000mm t/m 4800mm.

De spoorbielzen zijn altijd uit voorraad en per direct leverbaar.

Herkomst

Een spoorbiels of dwarsligger is een onderdeel van de bovenbouw van een spoorweg. De dwarsliggers dragen de spoorstaven en de treinen die daar overheen rijden en houden de beide spoorstaven in de gewenste spoorwijdte uit elkaar. De dwarsliggers liggen op het ballastbed. Dwarsliggers zijn gemaakt van hout, beton, staal of gerecycled kunststof.

Van oorsprong zijn spoorbielzen eigenlijk altijd van hout. Ze werden altijd gemaakt van gecreosoteerd eikenhout. Door de jaren heen zijn de eiken houten bielzen veelal vervangen door betonnen dwarsliggers, dit geldt voor de hoofdbaan ( belangrijkste of het meest intensief gebruikt spoortraject ) op plaatsen als opstel sporen of rangeer sporen vind je nog steeds houten dwarsliggers.

In de hoofdbaan liggen de dwarsliggers hart op hart op 60 cm, op fabrieks of rangeersporen op 75 cm.

Eiken spoorbielzen vervangen

In de toekomst worden alle houten dwarsliggers vervangen door betonnen dwarsliggers omdat deze een nog langere levensduur hebben en functioneler zijn als houten dwarsliggers. Ze zijn zwaarder waardoor het spoor beter op zijn plaats blijft liggen en het spoor kan een hogere belasting weerstaan.

De houten dwarsliggers die door ProRail als opdrachtgever en de spooraannemers als uitvoerende partij, worden vervangen krijgen vaak nog een nieuwe bestemming, bijvoorbeeld als decoratie in de tuin of als weideafrastering. Houten spoorbielzen wegen ongeveer 80 kilogram, de betonnen dwarsliggers (type NS 90) die ProRail op dit moment gebruikt wegen ongeveer 285 kilogram.

Het proces van dwarsliggers uitwisselen gebeurt op kleinere projecten met een krol en MDV-bak (handmatig) en op groter projecten met een ombouwtrein, vaak worden hier dan ook in een keer de spoorstaven en het ballast bed vernieuwd. (geheel machinaal).

De mogelijkheden met gebruikte spoorbielzen zijn werkelijk eindeloos. Doordat het eikenhout is gecreosoteerd is het duurzaam en gaat velen malen langer mee als onbehandeld eikenhout.

Creosoteren is het onder hoge druk in persen van een aardolie steenkool destillaat. De bielzen die wij hebben zijn dan ook droog en geven niet af zoals met carbolineum.

Creosoteren is onder vacuüm en druk impregneren van hout met creosootolie. Creosootolie is een hoogwaardig verduurzamingsmiddel dat wordt gemaakt door distillatie van steenkoolteer. De steenkoolteer zelf komt vrij bij het verkooksen van steenkool zoals dat gebeurt voor de hoogovenstaalproduktie. De nieuwste creosootoliën zijn in Nederland ontwikkeld op initiatief van het Ministerie van VROM. Het kenmerk ervan is dat ze een lichter gekleurd product opleveren dat vrijwel reukloos is.Het verduurzaamde hout is schoon en geeft niet af. Gecreosoteerd hout in het afvalstadium is een prima brandstof met een hoge verbrandingswaarde die geen reststoffen achterlaat. Wet en regelgeving van de overheid

prijzen
spoor bielzen
prijzen eiken spoorbielzen